Göz sağlığını koruma

Gözlerin UV’den Korunması

Gözlerin UV'den KorunmasıGünümüzde uzun süreli UV maruziyetinin cilt için zararlı olabileceği bilinmektedir. Ancak birçok kişi gözlerin UV maruziyetinin ciltten önemli oranda farklı olduğundan maalesef tamamen habersiz.

Güneş hakkında konuşalım

Günümüzde uzun süreli UV maruziyetinin cilt için zararlı olabileceği bilinmektedir. Ancak bir çok kişi gözlerin UV maruziyetinin ciltten önemli oranda farklı olduğundan maalesef tamamen habersiz. Güneş ışınlarındaki UV ışınları insan gözüne zarar verir ve gözünde hassas dokulardaki hastalıklarla istatistiksel olarak ilişkilidir. UV maruziyeti, katarakt ve pterjiyum gibi yaşa bağlı göz hastalıklarının gelişmesindeki en önemli risk faktörlerinden birisidir. UV ışınları yoğunluğu gün içinde değişkenlikler göstermekle beraber UV’nin gözde yaptığı zararlı etkilere karşı yapılacak hiçbir şey yoktur.

Halk arasında genel bilgi, güneş tepedeyken UV maruziyetinin daha tehlikeli olduğudur. Son çalışmalar sabah ve akşam saatlerindeki maruziyetin öğlen saatlerine göre daha tehlikeli olduğunu göstermiştir. Güneş en yüksek noktada olduğu zaman korunmaya özen gösterilmektedir; ancak cildin aksine gözlerin etkilenmesi güneş göz seviyesinde olduğu zaman daha fazladır.

UV radyasyonu nedir?

Ultraviyole radyasyonu (UV ışınları) Güneş ışığının bir bileşenidir. Dalga boylarına göre değişmek üzere üç çeşit UV ışını vardır: UVA, UVB ve UVC ışınları.

• UVR A spektrumu (UVA) : En büyük dalga boyuna sahiptir, bronzlaşmayı sağlar, cildin yaşlanmasını hızlandırır.
• UVR B spektrumu (UVB) : Güneş yanıklarına sebep olur, sıklıkla cilt kanseri ve katarakt gibi göz hastalıklarının gelişimini tetikler.
• UVR C spektrumu (UVC) : En küçük dalga boyudur. UV ışınlarının en tehlikeli tipidir. Neyse ki ozon tabakası tarafından tamamı engellenir ve yer yüzeyine ulaşmaz.

Gözlerinizin En Güvenli Şekilde Korunması

Neyse ki, UV ışınlarından korunmak çok kolaydır. En yaygın şekilde kullanılan yöntem UV koruyucu gözlüklerdir. Ancak, unutmayın ki, güneş gözlükleri tam bir UV koruması sağlayamazlar. Göz doktorları, kenarlardan gelecek ışınlara karşı mutlaka geniş siperlikli şapkalar giyilmesini öneriyorlar. Bazı basit kuralları da sizlerle paylaşmakta fayda var: Güneşten gelen parlak ışıklara ve sudan yansıyan ışıklara doğrudan bakılmamalı; ayrıca güneşli günlerde açık havada geçireceğiniz süreler de kısaltılmalıdır.

Uygun Korunma

Görme bozukluğu olan kişiler için gözlerinin korunması vazgeçilmezdir. Yeterli bir UV korumasını sağlayabilir olmalarının seçenekleri kısıtlaması bir tarafa; aynı zamanda uygun bir optik güce de sahip olmaları gerekir. Bu durumda en ideal çözüm kontakt lens kullanımıdır. Modern kontakt lenslerin pek çoğunda gözleri UV ışınlarına karşı koruyan özel UV-bloke ediciler bulunmaktadır. Tam bir korunma için geniş siperli şapkaların kullanılması da önemlidir.

Tüm Yıl Boyunca

Unutmayın! Gözler, UV ışınlarına karşı sadece yaz aylarında değil, tüm yıl boyunca korunmalıdır. Güneşe maruz kalma sıcak mevsimlerde daha belirgin olsa da, UV ışınları ilkbahar, sonbahar ve kış mevsiminde de güçlüdür. Gözlerinizi koruduğunuzda, sonraki yılları da güvenlik altına almış olursunuz!

Göz EgzersizleriGöz Egzersizleri

Gün boyunca gözlere aşırı yüklenilebiliyor. Örneğin; bilgisayar karşısında uzun saatler boyunca çalışmak, toplu taşıma araçlarında okumak, araba kullanmak, uzun saatler televizyon seyretmek… Bunların tamamı yoğun bir konsantrasyon ve dikkat gerektirmektedir.

Gün boyunca gözlere aşırı yüklenilebiliyor. Örneğin; bilgisayar karşısında uzun saatler boyunca çalışmak, toplu taşıma araçlarında okumak, araba kullanmak, uzun saatler televizyon seyretmek… Bunların tamamı yoğun bir konsantrasyon ve dikkat gerektirmektedir. Bu nedenle de gün sonunda rahatsız hissedilebilir.

Özel bazı egzersizler yaparak gözlere günlük stresler ile başa çıkabilmeleri için yardımcı olunabilir. Bu basit egzersiz grupları sayesinde birikmiş olan yorgunluğu atmanın yanısıra gelecekteki göz sağlığına da katkıda bulunulur.

I. Genel egzersizler

1. Gözlerinizi kapatın, iyice sıkın ve bir kaç saniye bekledikten sonra açın ve göz kaslarınızı gevşetin. Gözlerinizi uzaktaki bir nesneye odaklayın. Örneğin, pencereden dışarı bakın ve uzaktaki bir eve odaklanın.
2. Başınızı dik tutun. 10 – 15 defa gözlerinizi kırpın. Böylelikle göz kaslarınızın gerginliği azalacaktır.
3. Görsel “dama” oynayın: Sağ üstten sol alta doğru bakın ve ardından uzağa bakın. Yaklaşık 6 saniye sürecektir. Sonra sol üstten sağ alta doğru bakın ve ardından yine uzağa bakın.

II. Bilgisayarda çalışma

Eğer bilgisayar karşısında uzun saatler geçiriyorsanız, her iki saatte bir gözlerinizi dinlendirmek için ara verin. Bunun dışında aşağıdaki egzersizler de yardımcı olabilir:

1. Gözlerinizi sıkın ve ardından iyice açın.
2. Gözleriniz kapalıyken, yaklaşık bir dakika süreyle, göz kapaklarınıza parmaklarınız ile dairesel hareketler yaparak masaj yapın.
3. Başınızı dik tutun. Gözlerinize saat yönünde dairesel hareketler yaptırın, ve ardından aynı hareketleri ters yönde yapın.
4. Olumsuz etkilerini azaltabilmek için perdeleri açık bir pencerenin önündeki bilgisayarda çalışmayın. Ekran ve çevresindeki alanların parlaklıklarındaki farklılıklar, gözlerinizin aşırı yüklenmesine ve rahatsızlık hissetmenize neden olabilir.
5. Her 20 dakikada bir 20 saniye ara verin. Bilgisayar ekranından en az 6 metre uzaklıktaki bir cisme gözlerinizi odaklayın. Ardından gözlerinizi hareket ettirin ve çalıştığınız nesneleri farklı uzaklıklara yerleştirin.

Unutmayın, gözlerinizde sık sık rahatsızlık hissi oluşuyorsa göz doktorunuza gitme zamanınız gelmiştir. Yukarıda yazılmış olan göz egzersizleri basit ve fazla zamanınızı almayacak egzersizlerdir. Bunları hem evinizde, hem de iş yerinizde yapabilirsiniz, esas önemli olan bunların göz sağlığınıza yardımcı olmalarıdır. Gelecekte de en az şu anki kadar sağlıklı olmak istiyorsanız, görmenize bugünden gereken özeni gösterin!

Gözün Besinleri

Ötrofinin sağlık için vaz geçilmez olduğu artık bir sır değildir. Gözlerinizin sağlığı ve daha keskin görebilmeniz için hangi besinler gereklidir?

A Vitamini (β-karoten)

A vitamini göz sağlığını korur ve gece körlüğünün ilerlemesini engeller. Bir organizmanın günlük β-karoten ihtiyacını yarım havuç karşılar. Ayrıca, şu ürünler de A vitamininden zengindir: Yumurta sarısı, balık yağı, tereyağı, enginar, yer elması, karaciğer, tatlı badem, kestane.

C Vitamini

Suda eriyen bu vitamin de göz sağlığı için vaz geçilmezdir. Çok güçlü bir antioksidan olan C vitamini, zararlı serbest radikalleri yok eder ve hücreleri korur, bir çok göz hastalığını da önler. Şu ürünler C vitamin açısından zengindir: Limon/portakal/greyfurt ile çilek, yeşil biber, domates, maydanoz, karnabahar.

E Vitamini

C vitamini ile birlikte, bu önemli besin maddesi de güçlü bir antioksidandır. Gözleri katarak oluşumuna karşı korur ve yaşlanmayı yavaşlatır. Badem, ayçiçeği ve mısır yağı, mango, fındık, antep fıstığı ve yer fıstığı E vitamini eksikliğine karşı iyi gelir.

Karotinoidler

Karotinoidler – sebze ve meyvelere rengini veren doğal bitkisel pigmentlerdir. Lutein ve Ksantin – görmenin bozulması ve göz hastalıklarına karşı koruma sağlayan bir çok tipten sadece ikisidir. Lutein, ıspanak, marul, kıvırcık kış lahanası, brokoli, taze fasulye gibi bir çok sarı ve yeşil meyve ile sebzede bulunur. Sarı biber, mısır ve lahana, ıspanak gibi yapraklı sebzelerde de ksantinden zengindir.

Çinko

Çinko, katarakt ve gözde sarı leke gibi bazı tehlikeli göz hastalık ve sorunlarının ilerlemesinin önlenmesinde yararlıdır. Bu mineral şunlarda bulunur: Kırmızı et, tavuk, istiridye, pişmiş fasulye, yoğurt, süt, tahıl ve fındık karışımları.

Gözlerinize nasıl özen göstermeniz gerekir?Gözlerinize Nasıl Özen Göstermeniz Gerekir

Görme insanların en önemli duyularından birisidir. Etrafımızda olan bitenle ilgili olarak edindiğimiz bilgilerin %80’inin gözler aracılığı ile toplanıyor olması da bu durumu doğrulamaktadır. Sağlıklı ve mutlu bir yaşam için net bir görme vazgeçilmezdir. Gözlerimizin sağlığını nasıl koruyabiliriz?

Sağlıklı gözler – Mutlu bir yaşam

Görme insanların en önemli duyularından birisidir. Etrafımızda olan bitenle ilgili olarak edindiğimiz bilgilerin %80’inin gözler aracılığı ile toplanıyor olması da bu durumu doğrulamaktadır. Sağlıklı ve mutlu bir yaşam için net bir görme vazgeçilmezdir. Gözlerimizin sağlığını nasıl koruyabiliriz?

Hızlı, basit, zorunlu.

Öncelikle yılda 1 kere göz muayenesi düzenli olarak yapılmalıdır. Muayene ve görme testleri kesinlikle acısızdır ve ortalama muayene süresi 15-20 dakikadır. Yeni tanı cihazları ile göz doktorunuz bir kaç dakika içerisinde sağlığınız hakkında bilgi sahibi olur ve buna göre de önerilerde bulunur. Göz muayenesini, size en yakın hastane / poliklinik ya da muayenehanede, sizin için en uygun zamanda yaptırabilirsiniz.

Unutmayın!

Gözünüz ile ilgili hiç bir sorununuzun olmadığını düşünseniz bile göz muayenesi yılda bir kere yaptırılmalıdır. Bir çok göz hastalığının erken dönemde herhangi bariz bir belirti vermediğini bilmeniz önem taşımaktadır. Unutmayın ki, gözünüzde bir sorun varsa, görme düzeltimi yapılmadığı takdirde git gide daha da kötüleşecektir. Görme düzeltimi konusunda, sizin için en uygunu bulması için lütfen bir uzmana başvurun. Göz doktoru, sadece görmenizin ne kadar keskin olduğunu değil, aynı zamanda vücudunuzun genel olarak sağlığını da değerlendirecektir. Aslında, gözlerden başka hiçbir organın atar ve toplar damarların durumunu bu kadar net gösterebilme yeteneği bulunmamaktadır.

Gözler – Sağlığınızın aynası

Düzenli göz muayeneleri, birçok hastalığın ilk belirtilerini ya da ilerlemesi ile ilgili bilgileri belirlemekte yardımcı olmaktadır. Örnek olarak glokom, katarakt veya şaşılık ya da gözlerde kaymaya sebep olan göz kaslarının fonksiyonel bozuklukları gibi göz hastalıkları verilebilir. Göz doktorları ayrıca, hipertansiyon, diyabet semptomları, yaralanma ve kolesterol seviyelerine dair riskleri de ortaya çıkartabilir. Gözleriniz kendi başlarına göz doktorundan muayene için randevu alamazlar – onlara özen gösterin ve hemen bugün göz muayeneniz için randevunuzu alın!